Διδακτικές ενέργειες

Σε αυτή την ενότητα που έχει ως αντικείμενο το θαλάσσιο οικοσύστημα, το δικαίωμα στο νερό και γενικότερα την κλιματική αλλαγή, ο εκπαιδευτικός αρχικά εξετάζει τις προγενέστερες γνώσεις των μαθητών.

  • Αυτό γίνεται μέσω της αφόρμησης και συγκεκριμένα μέσω τεσσάρων φωτογραφιών, οι οποίες απεικονίζουν επιπτώσεις της θαλάσσιας ρύπανσης τις οποίες καλούνται τα παιδιά να περιγράψουν. Οι μαθητές εισάγονται ομαλά στο θέμα και με απλές ερωτήσεις κατανόησης των εικόνων γίνεται μία σύντομη συζήτηση. Σε αυτό το στάδιο προχωρούν στην κατασκευή εννοιολογικού χάρτη  σχετικά με τη ρύπανση θαλασσών και ακτών. Η εννοιολογική χαρτογράφιση θα μπορούσε να γίνει με το εργαλείο  Text2MindMap.
  • Στη συνέχεια γίνεται ανάγνωση και νοηματική επεξεργασία του κειμένου, το οποίο αφορά την βύθιση του δεξαμενόπλοιου "Prestige".
  • O δάσκαλος προτείνεται να χωρίσει τα παιδιά σε δυάδες και με τη χρήση του  google map ή ενός απλού παγκόσμιου  χάρτη να εντοπίσουν την περιοχή που βυθίστηκε το δεξαμενόπλοιο. Έπειτα, προαιρετικά, μπορούν οι μαθητές να εξετάσουν τι θα συνέβαινε αν φυσούσαν νότιοι ή νοτιοδυτικοί άνεμοι.
  • Παρουσιάζονται 4 περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής. Καλό είναι πάλι οι μαθητές  να σχηματίσουν ομάδες- κατά προτίμηση 4- για να βρούν πληροφορίες για το καθένα από αυτά και να τις παρουσιάσουν στην τάξη.
  • Οι μαθητές γνωρίζουν μια περιβαλλοντική οργάνωση για την προστασία των θαλασσών και των ακτών (HELMEPA) και τους ζητείται να δημιουργήσουν συνθήματα για την προστασία του περιβάλλοντος. Ο εκπαιδευτικός καθοδηγεί τους μαθητές και τους προτρέπει να προσέξουν τους τύπους της Προστακτικής.
  • Ως τελευταία δραστηριότητα προτείνεται η δημιουργία αφίσας από κάθε ομάδα στην οποία μπορούν να ενσωματωθούν και  κάποια  από τα συνθήματα που επινόησαν οι μαθητές στην προηγούμενη δραστηριότητα.

 

 

Στο βιβλίο του μαθητή παρέχεται επίσης  συνοδευτικό υλικό σχετικά με τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στους ωκεανούς (εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κλπ) λόγω των ανθρωπίνων δραστηριοτήτων και τονίζεται το δικαίωμα στο νερό. Το υλικό μπορεί να διαβαστεί προαιρετικά για περισσότερη ενημέρωση. Υπάρχει και σχετικός υπερσύνδεσμος για τα δικαιώματα του παιδιού.

 

 

Σ' επόμενο στάδιο παρατίθεται ένα βίντεο το οποίο αφορά την κλιματική αλλαγή και τις επιπτώσεις της στις ευάλωτες ομάδες (κυρίως στα παιδιά) και το δικαίωμα των ομάδων στο καθαρό νερό. Καλό είναι να εστιάσει ο εκπαιδευτικός στις ερωτήσεις που συνοδεύουν το βίντεο, ώστε να ενημερώσει και να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά πάνω στα συγκεκριμένα ζητήματα.

Οι μαθητές μπορούν επίσης να ενημερωθούν περαιτέρω για την κλιματική αλλαγή με τη χρήση υπερσυνδέσμου.

 

 

Στο τετράδιο εργασιών προτείνεται ένας τρόπος προστασίας του περιβάλλοντος, η προστασία των υγροβιότοπων. Συγκεκριμένα, παρατίθεται ένα κείμενο με τίτλο " Πάρτι...στη λάσπη"  βάσει του οποίου οι μαθητές εμπλέκονται σε δραστηριότητες αναζήτησης πληροφοριών για τους σημαντικότερους υγροβιότοπους στην Ελλάδα. Τέλος, προαιρετικά, οι μαθητές μπορούν να κάνουν μια μικρή έρευνα με θέμα την ύπαρξη υγροβιότοπου στην περιοχή όπου κατοικούν.

 

 

Τέλος, το θέμα για συζήτηση αφορά τις αλλαγές που μπορεί να επιφέρει η κλιματική αλλαγή στον πλανήτη και ειδικότερα στους υγροβιότοπους.