Αξιολόγηση

Η αξιολόγηση σύμφωνα με το Α.Π (ΦΕΚ303/13-3-03,σελ. 3743-3744 και 3775-3777) οφείλει να επιτελεί πολλούς σκοπούς: Εκτός από την παραδοσιακή της λειτουργία, παράλληλα υποστηρίζει την διδασκαλία και τη μάθηση, δίνει πληροφορίες για την ατομική πορεία των μαθητών και καθοδηγεί την διδασκαλία. Η αξιολόγηση νοείται όχι μόνο ως τελική και συνολική - στιγμιαία (π.χ εξετάσεις), αλλά κυρίως ως διαγνωστική και διαμορφωτική- συνεχής. Δίνει έμφαση όχι τόσο στον έλεγχο της γνώσης, στο επίπεδο του αποτελέσματος, αλλά στις διαδικασίες κατάκτησης και διαχείρισης της γνώσης.

 

  • Με τη διαγνωστική αξιολόγηση ο δάσκαλος μπορεί στην αρχή της σχολικής χρονιάς ή στην αρχή της διδασκαλίας μιας ενότητας, μέσω κατάλληλων προφορικών ή γραπτών ερωτήσεων και διαλόγου να διαπιστώσει: α) Το βαθμό επίτευξης των στόχων της αντίστοιχης περιόδου ή ενότητας, β )το επίπεδο των γλωσσικών και επικοινωνιακών ικανοτήτων, γ) τα συνήθη λάθη σε όλα τα γλωσσικά επίπεδα και τα γενικότερα προβλήματα γλωσιικής επικοινωνίας και δ) τις γλωσσικές ανάγκες των μαθητών.


Στη συγκεκριμένη ενότητα ως διαγνωστική αξιολόγηση μπορεί να χρησιμοποιηθεί ο εννοιολογικός χάρτης μέσω του οποίου επιδιώκεται να διαπιστωθούν οι προγενέστερες γνώσεις των μαθητών πάνω σε μια συγκεκριμένη θεματική. Παράλληλα γίνεται συζήτηση μέσα από την παρατήρηση εικόνων και με τον τρόπο αυτό αξιολογείται η προφορική επικοινωνία των μαθητών.

 

  • Με τη διαμορφωτική αξιολόγηση που αντιπροσωπεύει μια συνεχή, καθημερινή διαδικασία, επιδιώκεται η πληροφόρηση του δασκάλου και του μαθητή για την πρόοδο του τελευταίου κατά τη διδασκαλία του αντικειμένου. Ανάλογα με το αποτέλεσμα της αξιολόγησης ο δάσκαλος σχεδιάζει τις παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν για τη βελτίωση της διαδικασίας και την επίτευξη των διδακτικών στόχων.

 

Στη συγκεκριμένη ενότητα ο εκπαιδευτικός μπορεί να αξιολογήσει καθ'όλη τη διάρκεια της ενότητας την προσπάθεια και το ενδιαφέρον των μαθητών για τα εξεταζόμενα θέματα. Αξιολογεί την αποτελεσματικότητά τους να απαντούν σε ερωτήσεις και να εκφράζουν με ευχέρεια την άποψή τους πάνω σε θέματα που σχετίζονται με το δικαίωμα στο νερό, τη θαλάσσια ρύπανση, την κλιματική αλλαγή κ.λπ. Καλό είναι επίσης να ελέγχεται η ικανότητα των παιδιών να αναζητούν και να επεξεργάζονται πληροφορίες από το διαδίκτυο. Άλλο στοιχείο της διαμορφωτικής αξιολόγησης είναι ο έλεγχος της ομαδικής συνεργασίας των μαθητών. Παράλληλα, ο εκπαιδευτικός μπορεί να διαπιστώσει την αντιληπτική ικανότητα των μαθητών (προβολή βίντεο και επεξεργασία ερωτήσεων). Πέρα από το επικοινωνικό γλωσσικό μέρος της ενότητας ο εκπαιδευτικός παρακολουθεί την ικανότητα των μαθητών να γράφουν ορθογραφημένα τύπους προστακτικής (συνθήματα για την προστασία του περιβάλλοντος).

 

  • Με την τελική αξιολόγηση που διενεργείται  με την ολοκλήρωση μιας διδακτικής ενότητας αποτιμάται με συστηματικό τρόπο, το αποτέλεσμα της διδακτικής διαδικασίας που ακολουθήθηκε αλλά κα της προσπάθειας του μαθητή. Αυτά συγκρίνονται με το προηγούμενο επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων των μαθητών και με τους στόχους που είχαν τεθεί για τη διδασκαλία του αντικειμένου. Τα  αποτελέσματα της αξιολόγησης βοηθούν το μαθητή και το δάσκαλο να προχωρήσουν παραπέρα.

Στη συγκεκριμένη ενότητα προτείνεται να χρησιμοποιηθεί η κατασκευή ενός εννοιολογικού χάρτη ως τελική αξιολόγηση. Προτεινόμενες έννοιες προς εξέταση είναι: η κλιματική αλλαγή και το δικαίωμα των παιδιών στο νερό.